El tema dels comentaris d'avaluació es troba
entre les principals preocupacions en la recerca i la pràctica educatives. Les
enquestes d'estudiants de tot el món han destacat que els estudiants no estan
satisfets amb els comentaris que reben sobre les seves tasques i moltes
institucions han vist la necessitat de solucionar aquest problema. Ningú dubta
que la manera com fem un comentari i el mateix contingut del comentari influeix
a la capacitat de regulació i d’aprenentatge. Podem trobar molts articles a la literatura
de psicologia educativa sobre els comentaris efectius i com lliurar-los. Fer
comentaris és molt més que rebre elogis o càstigs, molt més que un copet a
l’esquena. Rebre comentaris sobre les habilitats i la comprensió és una part
inestimable del procés d'aprenentatge. Així doncs, és igual d'important
entendre com els rebem, participam activament i els implementem. Aquest és un
assumpte important perquè la relació entre la retroalimentació i l'assoliment
dels estudiants està necessàriament mediada pel seu compromís amb aquest
feedback.
El terme "feedback" s'utilitza
habitualment d'una manera que connota la passivitat de l’alumne, assignant-lis
una responsabilitat mínima en el procés de retroalimentació, caracteritzant-los
com a receptors passius. Cal generar un nou enfocament, fent més èmfasi en la
participació dels alumnes amb els processos de retroalimentació. Segons Hattie
i Timperley, 2007, l'efectivitat
de la retroalimentació ve determinada per la qualitat del compromís dels
estudiants amb l'ús dels comentaris que reben. Això implica que l'alumne
comparteix la responsabilitat de fer efectius els comentaris i les orientacions
o compromisos. En lloc de caracteritzar el moment de rebre comentaris com a
punt final del procés, es caracteritza cada cop més com el punt de partida.
La importància del compromís dels alumnes amb
els processos de retroalimentació és clara, però, cal veure com podem promoure
aquesta participació. Un aspecte que “invisibilitza” el compromís de l’alumne
és centrar l’avaluació mesurant les qualificacions o la satisfacció dels
alumnes, en comptes dels canvis a introduir al seu procés. Jonsson's va descriure
cinc raons per les quals els estudiants no poden participar amb els seus
comentaris:
a) pot ser que no sigui útil,
b) pot ser insuficientment detallat o
individualitzat,
c) pot ser massa autoritari en to,
d) és possible que els estudiants no coneguin
estratègies d'implementació adequades,
e) els estudiants no entenen la terminologia
utilitzada en els comentaris.
Aquests cinc punts ofereixen una idea de com es
poden elaborar i lliurar comentaris a l’observat:
-
Aplicables a la pràctica, amb pautes
d’intervenció i de millora. Els comentaris són més propensos a utilitzar-se si
proporcionen assessorament i orientacions, i no només un judici sobre si el
treball avaluat és "correcte" o "equivocat".
-
Amb un llenguatge compartit. És probable que
els comentaris no s'utilitzin eficaçment si no estan clars o no són
suficientment detallats.
-
Des de la transparència de tot el procés.
Sabent què s’espera. Un prerequisit perquè els estudiants implementin feedback
de manera efectiva és que comprenguin el propòsit dels comentaris
En resum, la relació entre la retroalimentació
i l'assoliment subsegüent és necessàriament mediada per l'ús i el compromís
dels alumnes amb els processos del feedback. Les variables d'aprenentatge com
la confiança i l'autoeficàcia poden augmentar la voluntat dels alumnes de
dedicar temps i esforç a participar amb comentaris i pot promoure la creença que la implicació
condueix a la millora.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel teu comentari. M'ajuda a aprendre.