Passa al contingut principal

SABEM DONAR UN FEEDBACK?

El tema dels comentaris d'avaluació es troba entre les principals preocupacions en la recerca i la pràctica educatives. Les enquestes d'estudiants de tot el món han destacat que els estudiants no estan satisfets amb els comentaris que reben sobre les seves tasques i moltes institucions han vist la necessitat de solucionar aquest problema. Ningú dubta que la manera com fem un comentari i el mateix contingut del comentari influeix a la capacitat de regulació i d’aprenentatge. Podem trobar molts articles a la literatura de psicologia educativa sobre els comentaris efectius i com lliurar-los. Fer comentaris és molt més que rebre elogis o càstigs, molt més que un copet a l’esquena. Rebre comentaris sobre les habilitats i la comprensió és una part inestimable del procés d'aprenentatge. Així doncs, és igual d'important entendre com els rebem, participam activament i els implementem. Aquest és un assumpte important perquè la relació entre la retroalimentació i l'assoliment dels estudiants està necessàriament mediada pel seu compromís amb aquest feedback.


El terme "feedback" s'utilitza habitualment d'una manera que connota la passivitat de l’alumne, assignant-lis una responsabilitat mínima en el procés de retroalimentació, caracteritzant-los com a receptors passius. Cal generar un nou enfocament, fent més èmfasi en la participació dels alumnes amb els processos de retroalimentació. Segons Hattie i Timperley, 2007, l'efectivitat de la retroalimentació ve determinada per la qualitat del compromís dels estudiants amb l'ús dels comentaris que reben. Això implica que l'alumne comparteix la responsabilitat de fer efectius els comentaris i les orientacions o compromisos. En lloc de caracteritzar el moment de rebre comentaris com a punt final del procés, es caracteritza cada cop més com el punt de partida.

La importància del compromís dels alumnes amb els processos de retroalimentació és clara, però, cal veure com podem promoure aquesta participació. Un aspecte que “invisibilitza” el compromís de l’alumne és centrar l’avaluació mesurant les qualificacions o la satisfacció dels alumnes, en comptes dels canvis a introduir al seu procés. Jonsson's va descriure cinc raons per les quals els estudiants no poden participar amb els seus comentaris:

a) pot ser que no sigui útil,
b) pot ser insuficientment detallat o individualitzat,
c) pot ser massa autoritari en to,
d) és possible que els estudiants no coneguin estratègies d'implementació adequades,
e) els estudiants no entenen la terminologia utilitzada en els comentaris.

Aquests cinc punts ofereixen una idea de com es poden elaborar i lliurar comentaris a l’observat:

-      Aplicables a la pràctica, amb pautes d’intervenció i de millora. Els comentaris són més propensos a utilitzar-se si proporcionen assessorament i orientacions, i no només un judici sobre si el treball avaluat és "correcte" o "equivocat".

-      Amb un llenguatge compartit. És probable que els comentaris no s'utilitzin eficaçment si no estan clars o no són suficientment detallats.

-      Des de la transparència de tot el procés. Sabent què s’espera. Un prerequisit perquè els estudiants implementin feedback de manera efectiva és que comprenguin el propòsit dels comentaris

En resum, la relació entre la retroalimentació i l'assoliment subsegüent és necessàriament mediada per l'ús i el compromís dels alumnes amb els processos del feedback. Les variables d'aprenentatge com la confiança i l'autoeficàcia poden augmentar la voluntat dels alumnes de dedicar temps i esforç a participar amb comentaris i pot promoure la creença que la implicació condueix a la millora.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que