"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important"
Mogens Niss.
Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització.
Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'accions bàsiques per a les quals les matemàtiques han de preparar. A continuació afegeixo un mapa sobre algunes d'aquestes accions.
Les reformes curriculars de matemàtiques cauen sovint en l'error de ser formulades a partir de canvis de continguts pensats tan sols des de la pròpia disciplina. Mentre aquesta sigui la única orientació curricular, el tema de la formació matemàtica per a la vida de les persones seguirà essent un possible corol·lari d'exemples amb els quals il·lustrar aplicacions curioses de càlculs i teoremes. Els grans temes de la vida social que tenen incidència matemàtica haurien d'estar explícitament presents en els dissenys curriculars i en els seus desenvolupaments. Ser presentats i avaluats. No són curiositats sinó necessitats. Per això haurien d'estar assumits en acabar els estudis obligatoris.
Les reformes curriculars de matemàtiques cauen sovint en l'error de ser formulades a partir de canvis de continguts pensats tan sols des de la pròpia disciplina. Mentre aquesta sigui la única orientació curricular, el tema de la formació matemàtica per a la vida de les persones seguirà essent un possible corol·lari d'exemples amb els quals il·lustrar aplicacions curioses de càlculs i teoremes. Els grans temes de la vida social que tenen incidència matemàtica haurien d'estar explícitament presents en els dissenys curriculars i en els seus desenvolupaments. Ser presentats i avaluats. No són curiositats sinó necessitats. Per això haurien d'estar assumits en acabar els estudis obligatoris.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel teu comentari. M'ajuda a aprendre.