L’educació ambiental per a la sostenibilitat pretén comprometre les persones en la reflexió crítica de les seves accions i dels estils de vida actuals, per tal que siguin més capaces de prendre decisions i d’actuar per un món més sostenible. (Fien i Tilbury, 2002)
Les qüestions ambientals desperten avui de manera creixent, sobretot aquelles més lligades a la realitat quotidiana dels estudiants, un gran interès. Ens trobem davant l'oportunitat d'ensenyar i de resignificar continguts tradicionals de coneixement del medi en un millor clima de treball, i s'obre la possibilitat d'integrar sabers provinents de diferents àrees o disciplines.
Ens és necessari
reinventar la manera d’organitzar les nostres relacions socials i les relacions amb la resta
de la biosfera, fent possible una vida digna, justa, equitativa i sostenible. L’educació ambiental (molt millor que "coneixement del medi") assumeix el repte de formar part d’aquesta nova construcció
col·lectiva, i pretén cooperar activament en la creació d’una consciència crítica. Genera les condicions per a la participació i el compromís amb la comunitat a través del desenvolupament de projectes que atenguin problemes ambientals locals.
Perseguint l'objectiu de la sensibilització ambiental per afavorir un desenvolupament sostenible, estem obligats a canviar l'esquema de com abastem el coneixement del medi. Podem resumir-ho en quatre blocs:
FONAMENTACIÓ ECOLÒGICA: proporcionar el coneixement necessari per comprendre els problemes ambientals.
CONSCIENCIACIÓ CONCEPTUAL: discussió sobre la situació actual dels sistemes vitals, tenint present l'actitud humana cap al desenvolupament sostenible.
INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ DELS PROBLEMES: Identificació dels principals problemes i les conseqüències que es poden derivar. Determinar alternatives i propostes de solució.
CAPACITAT D'ACCIÓ: Realització d'activitats i campañaspara difondre el coneixement d'aquests problemes i proporcionar la informació necessària per aconseguir conductes acords amb el foment d'un desenvolupament sostenible.
En un context democràtic en el qual es vol ciutadans que puguin afrontar el com una societat percep i entén les construccions del món, no n'hi ha prou que siguin capaços d'accedir a la informació o jutjar-la. No n'hi ha prou amb tenir un coneixement conceptual i memorístic. Es necessita que tinguin una visió profunda de tals construccions i percepcions, que les entenguin i siguin capaços de donar respostes d'acció.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel teu comentari. M'ajuda a aprendre.