Passa al contingut principal

Posar la paraula

"Me atormentaba quedar atrapado en alguna idea obsesiva, que no acertaba a erradicar; o en algún recuerdo desagradable, que persistía en presentarse precisamente durante la meditación. Yo respiraba armónicamente, pero mi mente era bombardeada con algún deseo incumplido, con la culpa ante alguno de mis múltiples fallos o con mis recurrentes miedos, que solían presentarse cada vez con nuevos disfraces." 
Biografía del silencio, Pablo D'Ors.



No tenim prou amb viure la vida. Ens  cal explicar-nos-la. Els fets no acaben de passar del tot fins que no aconseguim posar paraules i explicar-ho a algú. Fins que no aconseguim explicar-nos-els. Poc a poc, el camí que anem fent es va omplint de paraules i més paraules, idees que ens embolcallen. Omplim el nostre entorn de mots fins necesitar la conversa com l'aire, l'aigua o la llum. En el meu cas escriure és una necessitat de conversa, que transcendeix el parlar. Normalment em sembla depriment tot el que escric. Fins que passat un temps trobo que alguns textos, només alguns, comencen a ser suportables. 

Cadascú coneix els seus fantasmes i potser a la vida real els afrontam, però quan escric, quan converso, m'agrada fer-los sortir, enmascarar-los a uns versos i jugar amb ells fins al límit. Necessito escriure per llegir-me, per seguir la pista del meu pensament. Per continuar fent posible la meva historia, la nostra historia. A poc a poc, la vida més íntima esdevé un llençol sargit de paraules, de les quals som protagonistes i som oïdors. Només un cop escrites puc deixar de resistir-me a la seva pronunciació compulsiva. 

El silenci i la nit. El jo poètic davant de les paraules. Són altiplans foscos que s'ondulen al pas dels mots convertits en versos que, com onades, agiten l'esperit. Em cito amb les meves pors i obsessions en espais en blanc. He intentat meditar per apaivagar la sensació d'ansietat que em produeix el diàleg intern, però res funciona millor que seure a escriure i conversar. És la meva manera de descobrir l'encaix entre certes preguntes i certes respostes. Són mers símbols d'estats d'ànim o fronteres que traspassar davant del silenci de la respiració.

Sentirem que ens perdura l'emoció, quan la música brolli com una font, o quan el pensament es faci ensomni, o quan neixi un poema en la mirada. Fets que encara resten vius a la nostra intimitat. Perquè si el que ens passa no esdevé narració, s'esfuma com foc d'encenalls. Sense aquestes narracions no puc gestar la meva historia ni construir la memòria. No està en joc cap veritat ni cap mentida. Simplement apareix una sensibilitat per entendre més enllà de les paraules, per redreçar el viure. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que