Passa al contingut principal

EL COLOM SUEC


“Recordo que una vegada Malaguzzi va preguntar, molt seriosament, veient que tots els pedagogs suecs visitaven Reggio, si molts d’ells estaven treballant en aquell moment el colom; “el colom” era llavors un dels projectes temàtics més coneguts de Reggio. No vaig tenir més remei que respondre que sí.” (Dahlberg, 1995: 11-12) 



Estava llegint algunes de les reflexions que va fer na Gunilla Dahlberg sobre la seva estada a Reggio Emilia al 1995 i he de confesar que m’han semblant totalment actuals. Per a la gent d’educació infantil el treball pedagògic de Reggio Emilia és una font d’inspiració, fins al punt de convertir-se en espai pedagògic de pelegrinatge. El model Reggio Emilia representa un símbol de qualitat en l'educació de la primera infància, un model centrat en el potencial de nens i educadors per aprendre junts i, en el dret i deure de les famílies a participar de l'educació. Aquest model contempla una sèrie de conceptes fonamentals com són situar a l’infant al centre de l’acció o la pedagogia col·laborativa. Però no podem reduir la construcció del seu servei de qualitat a un conjunt de criteris objectius. Es tracta d’un procés pensat des de la pràctica i realitat a partir del treball col·lectiu. El seu model es construeix sobre un context científic, polític i ètic que redefineix les subjectivitats dels infants i dels mestres. 


Les mestres de Reggio Emilia van intentar comprendre quina classe de pensaments, de concepcions, d’idees, d’estructures socials i de pautes de comportament havien dominat l’educació i van modelar les seves pròpies concepcions i imatges d’infants. 

Aquí és on entra la cita amb la que obro i que dona títol a l’entrada: el colom suec. Sovint busquem solucions sense plantejar-nos les qüestions crítiques. Volem trobar trets tècnics específics, intentar establir un programa que es pugui descriure, classificar i reproduir independentment del context. Deixem de costat altres tasques més profundes com l’anàlisi, el debat o la reflexió sobre la pràctica pedagògica. Imagino a les mestres sueques arribant als seus centres i aplicant la programació dels coloms. Un acte poc coherent. Dediquem molt temps i esforç a aplicar mètodes i metodologies sense reflexionar sobre el propòsit de l'acció educativa. Per què estudiaven el colom? Per a què? Per ser coherents necessitem establir sempre quin és el propòsit de la nostra intervenció educativa.

Està clar que seria molt fàcil construir una pràctica universalitzada - un colom universal- que es pugui exportar i aplicar arreu. Tal volta és el que tenim amb certs programes de matemàtiques. Però això no ens garanteix un treball des de la coherència i el sentit. El colom suec ens ha de convidar a crear una crisi en el pensament, produïnt unes oportunitats i obrint possibilitats de veure els infants, les institucions i la pedagogia de maneres noves. 
Per jo Reggio va ser el repte de la pràctica educativa impregnada de participació activa, la connexió amb una cultura reflexiva que valora i qüestiona les nocions de democràcia, de diàleg o de diversitat. Reggio és una actitud d’apertura al món circumdant i en comunicació amb tots els seus membres. Reggio esdevé un colom amb més preguntes que respostes. És el coratge de pensar per un mateix en la construcció de nous discursos, des de la comprensió de l’infant com un infant ric, nascut amb cent llenguatges.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que