Passa al contingut principal

L'escola Post-covid!


Aquests dies els debats sobre l'educació giren a com recuperar la "normalitat", l'estat d'abans del covid. Com prepararem les nostres aules per mantenir la distància sanitària necessària? Com distribuirem els horaris? I el personal? Com podrem garantir la seguretat de tothom? Un enfocament imprescindible, però no l'únic a tenir present. Aquest enfocament no parla d'allò que també és important i urgent, de com podem sortir d'aquest sistema que gira entorn a les desigualtats i la injustícia. 

Tenim una oportunitat per elaborar un pla de desescalada a educació, un pla de sortida de la competència, de la meritocràcia, de la qualificació, de l'exclusió o fins i tot de l'excel·lència ... amb l'objectiu de retornar l'educació al seu lloc i sotmetre-la a les necessitats dels infants. Necessitem un canvi del model social que hem viscut fins ara, un model capitalista i materialista. I per dur endevant aquest canvi necessitem revisar i transformar en profunditat un sistema escolar que és producte d'aquest model. 




Trobo que una de les prioritats que tenim ara des de l'educació és atendre a les necessitats humanes bàsiques. Dins de la infància inclou el treball de les necessitats físiques, emocionals, socials i cognitives, així com la relació amb l'entorn. Des d'aquest paradigma se'ns obren diferents vies: 
  • El fil conductor ha de ser la pertinença profunda de l'ésser humà a la natura. Si bé és cert que tenim la possibilitat d'habitar humanament el món, també ens acompanya l'amenaça. Hem de configurar espais de protecció, fràgils àmbits d'immunitat, enfront de la irrupció amenaçant de les coses contingents i de l'imprevisible. Ens hem de compometre amb la vida personal i de la comunitat, amb la vida del nostre planeta. Una bona manera d'afrontar-ho és des dels projectes d'aprenentatge servei. 
  • Hem de donar suport als infants en la seva recerca d'un sentit de la vida. La qüestió de la dimensió existencial o espiritual, a incloure en l'educació, ja no es pot evitar.  La nostra qualitat de vida està en funció de la forma que adopti en cada cas la relació amb els altres, amb el món i amb nosaltres mateixos. Som éssers culturals, que habitem un món ambivalent, un món que s'està fent i que mai està completament acabat.

Vivim un temps d'oportunitat per crear nous camins, per canviar certes regles. Com diu n'Edgar Morin" la història humana sovint ha canviat de rumb. Tot comença, sempre , per una innovació, un nou missatge desviant, marginal i modest, sovint invisible per als contemporanis " En diferents llocs del món ja estem vivint el bombollejar de canvis modestos, invisibles, marginals, d'iniciatives locals que seran els ideals per reformar el nostre concepte de vida. Ha arribat l'hora d'abandonar les paraules i començar amb els fets. La causa és inequívoca, sublim: es tracta de salvar la humanitat

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que