Passa al contingut principal

PER QUÈ EXPLICAM HISTÒRIES?

“Contar un cuento a un niño es poner en funcionamiento cientos de piezas de un precioso mecanismo. Somos incapaces de explicar como y porqué funciona, pero nos maravilla su precisión y compás” González García


Quan la lectura i l'escriptura estaven a l'abast de molt pocs, la manera de transmetre coneixements, observacions i impressions era per via oral. Actualment la utilització del conte ha quedat reservada al món infantil com una forma de diversió o entreteniment, no com una forma de transmissió de coneixements, però en el seu origen el conte no era només per a divertir, era també per educar, i jugava un paper molt important en la cultura que una generació volia transmetre a la següent. Egan (1994) pensa que el relat constitueix "un universal cultural", ja que totes les persones gaudeixen amb les narracions i sosté que el conte no és un simple entreteniment de circumstàncies, sinó que reflecteix una forma bàsica i poderosa de donar sentit al món i a l'experiència. 
EGAN, K. (1994). Fantasía e imaginación, su poder en la enseñanza: una alternativa a la enseñanza y el aprendizaje en la educación infantil y primaria. Madrid: MEC.

Segons Egan, la imaginació dels infants és una poderosa eina d'aprenentatge. Per desgràcia en el model educatiu que hem heretat s'ha insistit en el "cognitiu" en detriment del que és "afectiu". L'ús de la narrativa en l'educació ajuda a equilibrar el domini afectiu i el cognitiu. Si volem ajudar als nostres alumnes a comprendre el món, el paper dels contes se'ns fa molt necessari. Aquesta manera narrativa d'explicar el món ha de comparar-se al manera científica de fer-ho. Són dues visions complementàries que ens ajudaran a construir psicològicament la realitat. Prescindir de qualsevol d'elles empobriria l'ésser humà.

Egan propugna canvis en el currículum, per introduir l'estructura narrativa en totes les àrees. No es tracta d'una eina exclusiva de les llengües, sinó que està present en totes les àrees. "Caldria dissenyar el currículum de primària de manera que presentés als nens els grans relats amb els quals podem donar sentit al nostre món i la nostra experiència. Insistim, una vegada més, que no es tracta de relats de ficció, sinó de les ciències naturals, de la tecnologia, el llenguatge, la història, la vida a la terra, les estrelles i els planetes, etc. "(pàg. 143 ). Hem de fer servir la narració com una manera de construir significats en qualsevol dels àmbits de la vida: Caixes de vida, història de la ciència, línies del temps, biografies d'éssers humans que descobreixen noves explicacions al funcionament del món, superant les explicacions anteriors ...



Reconec que no és fàcil fer ús de la narrativa, ja que exigeix un domini adequat dels continguts i la capacitat de recrear-los per a ser compresos tant afectiva com racionalment. Transferir aquestes històries al públic amb rigor i emoció no és un assumpte fàcil. Però tampoc és una cosa que haguem de fer nosaltres sols. Els que formem part de la generació dels 80 vam  estudiar el batxillerat dividits en dos grups ben diferenciats. En finalitzar el primer cicle educatiu -la ensenyament primari d'avui- ens assenyalaven dos camins i ens donaven a triar un: ciències o lletres. Després de l'elecció, la marxa enrere era gairebé impossible, i la decisió marcaria la resta de les nostres vides. Si triaves la primera opció hauries oblidar-te per sempre de la segona i al revés. Tenim a les nostres mans l'oportunitat de desfer aquest mur que separa allò que mai hauria d'haver estat separat.

El sentit de narrar la ciència és "rehumanitzar-la", contemplar el coneixement en el seu context d'emocions i d'intencions humanes. "El currículum de ciències naturals s'estructuraria a partir del que sabem, de les narracions de la vida a la terra, del nostre lloc en l'univers i de l'enginy humà que va descobrir el material per a aquestes narracions" (Egan). Tenim l'obligació de mostrar l'aventura d'investigar, les emocions que han entrat en joc. A partir d'aquí anirem centrant la presentación de conceptes i descobriments. La força i efectivitat dels contes no es deu als continguts específics de què tracta, sinó a la seva estructura narrativa, ja que el conte reflecteix una característica pròpia del pensament humà.
http://principia.io/principia-kids/
Preguntes que apareixen als contes tradicionals

Apenas ahora empiezo a descubrir las dificultades de expresar las ideas en el papel. En tanto consiste únicamente de descripciones es sencillo; pero cuando entran en juego los razonamientos, hacer conexiones apropiadas, claridad y una fluidez moderada, para mí es, como dije, una dificultad de la que no tenía ni idea. Charles Darwin



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que