Passa al contingut principal

COMPETÈNCIES: Enacció

"Las escuelas tienen que entender que su trabajo no es enseñar a memorizar cosas: su verdadera tarea es ayudar a los estudiantes a descubrir quiénes son y qué quieren ser, y ayudarles a conseguirlo." Roger Schank: Aulas, ¿para qué?, en Cuadernos de Pedagogía.

La societat en què vivim presenta transformacions contínuament que van configurant el que som i com ens relacionem. A l'hora de dissenyar el tipus d'educació que volem per a les noves generacions no podem obviar aquesta transfiguració. El sistema educatiu ha de perseguir que cada persona pugui desenvolupar al màxim el seu potencial, perquè es desenvolupi com a individu i participi activament i responsablement de la societat en què viu. Es tracta d'un desafiament urgent i important. Davant aquest objectiu hem de preguntar-nos si l'educació formal segueix preparant per als "imperis de la ment" dels quals parlava Winston Churchill. Tenim clar que hem de preparar els més joves per sobreviure i prosperar en el món actual, però ens falta resoldre com fer-ho.

Potser, una de les maneres de poder avançar sigui des de les competències. Podríem definir les competències com una combinació d'habilitats pràctiques, coneixements, actituds ... que permeten aconseguir un objectiu pràctic. Abans els continguts eren l'única cosa important, ara són les destreses que permeten fer coses amb ells. El següent vídeo que us poso crec que ajudarà al debat. 


És possible ensenyar o aprendre a nedar a casa, fins i tot sense piscina? O més encara, fora de l'aigua, però en la vora de la piscina que només serveix per contextualitzar l'activitat d'aprenentatge? Aquesta visió de l'ensenyament / aprenentatge, com ara aquest exmple de natació, ens ajuda a visibilitzar l'absurd de com s'aborden de vegades les competències: des de la creença que els sabers s'han d'aprendre abans que puguin ser aplicats en situacions reals. Donald Schön posa en qüestió l'aplicació estricta dels sabers (científics) en el món del treball, perquè els professionals no es limiten a una aplicació estricta dels seus sabers que es revelen poc pràctics. En canvi, desenvolupen els sabers en i mitjançant la seva pràctica

Al pol oposat tenim el concepte de coneixement enactiu, definit per Bruner entre 1966 i 1968. El coneixement enactiu és aquell que específicament està construït, en complir una pràctica, sobre les habilitats posades en joc pels que adquireixen tal coneixement. La via enactiva, com un procediment de connexió contextual, i per a l'adquisició de coneixements, pot ser instrumentada per l'aptitud dels seus agents, sobre una àmplia gamma de comportaments, des dels motors fins als més intel·lectuals, formals i / o abstractes.

La competència s'absorbeix en les activitats quotidianes, especialment en les accions que fa una persona per realitzar aquestes activitats: la competència es desenvolupa i funciona in situ. Com bé m'ha fet veure la meva companya Berta, en els moviments de braços del vídeo no hi ha possibilitat d'avanç. Quan la noia entri en contacte amb la piscina descobrirà que aquest moviment no li serveix i s'haurà d'adaptar per poder avançar. El mateix passa amb l'exercici de respiració. En fer-ho dins el recipient l'ha separat del moviment del cos i l'ha reduït a un agafar i deixar anar aire dins de l'aigua. Des d'un punt de vista pràctic, el "nedador" que va aprendre una tècnica fora de l'aigua, sap realment nedar? Llavors, s'ha de fer una diferència entre la competència-saber apresa d'una manera descontextualitzada i la competència-en-acció desenvolupada in situ.

El coneixement es viu i es conquereix en mode d'acció. Li donem sentit a les situacions, no tractant informacions, però activant d'entrada els coneixements anteriors. Sense aquesta activació, la situació a la qual ens trobem, i tot el que comprèn (objectes, persones, etc.) no tindria cap sentit. Des d'un punt de vista constructivista, Conèixer és fer. Fer, és aplicar un coneixement o una xarxa de coneixements. Conèixer se situa almenys en tres nivells: el de l'acció (allò que jo faig), el del pensament (allò que jo penso que faig i la comprensió que tinc), i el de la reflexió (el que penso dels meus pensaments i de la meva comprensió). Acció, pensament i reflexió no estan en el mateix ordre, però les tres constitueixen activitats cognitives necessàries per treballar les competències.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que