Passa al contingut principal

RECUPERAR LA PEDAGOGIA

Me he subido sobre la mesa para recordarme a mí mismo que tenemos que modificar constantemente la perspectiva desde la que miramos el mundo. Porque el mundo es diferente visto desde aquí.  ¿No me creen?. Pues levántense y vengan a comprobarlo.” 
(Kleinbaum, "El club de los poetas muertos")

Segur que molts de vosaltres penseu que tinc tírria a algunes metodologies que conviuen avui en alguns dels nostres centres. Més enllà d'una manera de fer, el que em preocupa no és la praxi, no és la professió, sinó el desenvolupament dels infants. Aquest és l'objectiu principal. M'agrada donar canya a gurus i modes. Sóc un provocador nat. M'agrada jugar amb una dissertació bàsica filosòfica, l'oposició entre "comprendre" i "jutjar". Considero que no deixen d'impregnar el discurs quotidià dels educadors. Em podria reivindicar com un "insurgent" contra totes les modes, però no contra la institució escolar.


Davant d'un Sistema Educatiu que es troba obligat a moure's, apareix la reflexió si realment l'educació que s'imparteix en els diversos àmbits responen a les demandes socioculturals de la nostra època, si sorgeix d'una reflexió del que realment es fa i el que realment es necessita. Es comprèn la situació o es jutja? En general, sabem que l'educació és una de les institucions bàsiques que formen als futurs ciutadans dins d'una societat. D'aquí la importància i el valor que li donem. No des de la idea Naif de l'educació com a transformadora i salvadora del món. Com diu el filòsof Walter Bryce Gallie "democràcia", "justícia" i "educació" són conceptes essencialment controversials, tenen un significat diferent per a cada persona, en funció dels seus valors socioculturals. I per això les societats han vingut establint reformes educatives de manera irreflexiva tractant d'aconseguir estàndards de qualitat per a tothom. Novament aquest comprendre versus jutjar.

Segons l'Informe Education Policy Outlook emès per l'OECD en 2015, durant els últims sets anys s'han realitzat un total de 450 reformes a tot el món, dels quals només el 10% dels països afirmen estar avaluant si realment funcionen. Està clar que necessitem canviar els paradigmes, a través de l'ús de metodologies d'ensenyament que generin un pensament crític i creativo.Como diu Freire és una presa de decisions per a contribuir que l'home sigui cada vegada més home i menys màquina.  Meirieu (2008) “pasemos de ser un objeto en construcción a un sujeto que se construye” La meva pregunta torna a ser, ho aconseguim amb els models d'escola que estam construint?

Entre el professor i els estudiants hi ha una xarxa d'institucions que se suposa que han de funcionar com a mediacions facilitadores d'aquesta reunió per provocar entre alumnes i el coneixement. L'escola és una àrea habitada per regles, arbitratges, contractes implícits o més explícits, institucions que el mestre hereta a través de la cultura de l'escola i l'establiment, o estructurats per les normes institucionals en ella s'estableix . En la cultura i l'ecologia de la classe, es formen, elaboren, exercixen drets i deures: el dret a parlar, el deure de respondre. I aquests drets i deures són els que em preocupen. 

Necessitem recuperar la pedagogía. Necessitem reflexionar per poder avançar. Necessitem comprendre per poder actuar. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que