Passa al contingut principal

MATEMÀTIQUES A INFANTIL

Una educació matemàtica d'alta qualitat, estimulant, i accessible per als infants de l'etapa infantil constitueix un fonament vital per al futur aprenentatge de les matemàtiques. Durant aquesta etapa, els infants observen i exploren diferents dimensions matemàtiques del seu món: Comparen quantitats, descobreixen patrons, es desplacen per l'espai, i afronten problemes reals i quotidians. En els últims anys, el NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) i altres han abordat els reptes educatius (un nivell de competència matemàtica molt per sota del que seria desitjable) amb nous estàndards i recursos per millorar l'educació matemàtica. Tot i que el coneixement d'una pràctica excel·lent està molt lluny encara de ser complet, es té una visió més àmplia sobre les matemàtiques que els nens són capaços d'adquirir i sobre les pràctiques que poden facilitar el seu aprenentatge.

Per aconseguir una educació matemàtica de qualitat hauríem de:

1. Potenciar l'interès natural dels infants en les matemàtiques i la seva disposició a utilitzar-les per donar sentit al seu món físic i social.

2. Basar-se en les experiències i coneixements previs dels nens, les seves aproximacions individuals a l'aprenentatge, i els seus coneixements informals.

3. Potenciar pràctiques docents que enforteixin els processos de resolució de problemes i raonament, així com els de representació, comunicació i connexió d'idees matemàtiques.

4. Assegurar que el currículum sigui coherent i compatible amb les relacions i seqüències conegudes de les idees matemàtiques fonamentals.

5. Integrar les matemàtiques amb altres activitats i altres activitats amb les matemàtiques.

6. Proporcionar temps suficient, materials, i suport perquè s'impliquin en el joc, un context en el qual explorar i manipular idees.

7. Introduir activament conceptes matemàtics, mètodes, i llenguatge a través de diverses experiències i estratègies d'ensenyament apropiades.

Descriptors del grau infantil


En definitiva podem afirmar que una actitud positiva cap a les matemàtiques i una base sòlida per a l'aprenentatge de matemàtiques tenen el seu inici en educació infantil. No podem traçar un camí d'aprenentatge que pugui predir amb certesa on es trobarà un nen concret, d'una determinada edat , però si que ens pot ajudar a seqüenciar la seva trajectòria.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que