Passa al contingut principal

TEMPUS FUGIT


És freqüent que el discurs i les pràctiques educatives passin a reduir-se a la submissió, a la domesticació, a la docilitat, l'ensinistrament de destreses i habilitats on no hi ha la possibilitat de ser subjecte, d'esdevenir subjecte. Aquesta reducció va lligada al sentit que li donem al temps. Un temps que és segrestat, fragmentat i esqueixat. Fa unes setmanes, a una conversa amb en Jesús Soldevila (@soldevila_jesus ) va aparèixer la pregunta: A què dedicam el temps a les escoles? Encara a día d'avui habitem l'escola sense temps per viure, per equivocar-nos, per sentir, per dir, en què l'escolta és impossible. Per aquest motiu, cada vegada és més imperiós dur a terme una pràctica educativa entesa com a esdeveniment ètic. L'educació es mostra subjecta a l'increment de la mercantilització, a la fabricació de l'altre. D'alguna manera respon amb una estructura regida per la visió burocràtica amb la finalitat de mesurar les interaccions i intervencions.

Va sent hora d'endinsar-nos en una proposta que respongui a la veu de l'infant, assumint la responsabilitat que comporta l'acció d'educar. Necessitem veure l'èxit educatiu com una cosa més que els èxits i els resultats conceptuals que s'espera que els alumnes assoleixin després d'un període de temps. Necessitem orientar l'educació cap al benestar personal global, un tret que sembla viure a l'àmbit del silenci. Dedicar més temps al benestar de la persona no només ens ajudarà a obtenir millors resultats acadèmics. Farà que les nostres escoles adoptin una visió flexible sobre la motivació i l'autoregulació de l'aprenentatge. És ajudar a un millor autocontrol i al desig d'aprendre tot allò que els sigui posible. Tenim moltes raons per dedicar temps a l'ensenyament del benestar, però segons Saligman podem destacar tres:

1- Per prevenir depressions i problemes de salut mental en infants i adults.
2- Per incrementar la satisfacció en la vida.
3- Com ajuda per millorar l'aprenentatge i afavorir un pensament més creatiu.




Segons Seligman, el benestar es compon de cinc elements que conformen els pilars de la nova psicologia positiva:

1- Emocions positives. Sabem que les emocions negatives poden tenir un impacte nociu sobre l'aprenentatge (pigmalió, efecte golem ...), mentre que les positives tenen un efecte benefactor.

2- Compromís, entès com dedicar temps, esforç i passió per assolir objectius significatius. És important que per a això, els nostres alumnes se sentin involucrats en reptes assolibles.

3- Relacions positives. Hi ha dues paraules màgiques que ajuden a cuidar les relacions. Són la benevolència i l'amabilitat. Algun dia podem parlar de com a classe de la meva filla hem convertit l'amabilitat en un superpoder.

4- Sentit de la vida, propòsits. Necessitem pertànyer a una causa o uns fins transcendents. Aquesta satisfacció en la vida moltes vegades es vincula a la inclinació, a la pertinença a un grup.

5- Assoliment, realització. És important buscar la satisfacció en els nostres objectius, a l'aconseguir l'excel·lència en qualsevol camp. Sens dubte és un dels elements per al creixement personal.


Crec que ha arribat l'hora de fer-nos la pregunta i contestar-la de manera sincera: A què dedicam el temps a les escoles?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que