Passa al contingut principal

EL FRACÀS D'ÍCAR

Mi corazón es un avión perdido
definitivamente para quienes
piensan que estar arriba es volar alto.
(Casa sin terminar, Aníbal Núñez)

Hi ha un mite que em sembla fascinant, al que m'agrada anar sovint. És el mite d'Ícar. La caiguda d'Ícar reflecteix un intent de llibertat que supera la condició humana. El jove inexpert es deixa portar per la seva ambició, ignorant la saviesa del seu pare, i no pot distingir el perill que ho aguaita, perint en el camí. Des del principi dels temps, la humanitat ha anhelat abraçar l'aire, tot i que diferents esdeveniments ens han fet renunciar a l'alt vol. Un desig de llibertat, de tocar el cel, que es veu trencat per una caiguda funesta. Segons l'antropologia simbòlica, la caiguda és un esquema o un arquetip que emmascara la sensació de vertigen. La imatge de la caiguda representa, en general, la derrota sota les seves múltiples formes, la pèrdua d'un punt de suport, actua com un estímul per a suggerir l'angoixa humana.


Al Museu de Belles Arts de Brussel·les hi ha un quadre -atribuït a Brueghel el Vell  però d'autoria dubtosa- que porta per nom Paisatge amb la caiguda d'ÍcarLa primera vegada que el vaig veure reconec que em vaig sentir com si estigués jugant a cercar a Wally. És un quadre verd, ple de calma campestre. Per localitzar a Ícar cal anar fins a la cantonada inferior dreta: unes cames joves són engolides per les esquitxades del mar. Són les cames d'Ícar. Mentre això passa,tot segueix com estava abans de la caiguda. El patiment sembla que no afecta la resta del quadre. La vida continua.

Al món educatiu hi ha paraules que ens porten a contemplar el fracàs d'Ícar. Paraules o termes que s'exposen a un ús inflacionista, amb un codi socialment acceptat. Per jo, un d'aquests termes "Ícar" és la paraula INNOVACIÓ. Aquesta catalogació pot resultar subversiva per a aquells que preconitzen un modus operandi innovador sense reflexionar en la importància i el valor de la innovació duta a terme. Ícar representa la modernitat, les presses per arribar, el fer sense reflexió, l'angoixa per la caiguda. Innovar és un signe dels temps moderns. Ho és perquè el terme evidència que, enfront de la tradició, des de la "modernitat" s'incideix en el "ara mateix" o "aquest moment", esdevenint la moda un dels principals reclams de la nostra educació modernaTal com diu Olga Esteve, "Quan es parla d'innovació, de canvi i de millora col·lectiva en l'àmbit educatiu, cal entrar a fons en els conceptes, identificar i analitzar els seus efectes en l'actuació docent i institucional."

Sovint, quan es parla de projectes d'innovació es desenfoca la finalitat principal, que no és altra que els objectius d'aprenentatge. Hem de tenir present que innovar no és un concepte eteri, sinó un concepte amb un motiu molt clar: millorar les maneres d'ensenyar i d'aprendre. Per aconseguir cumplir amb la finalitat haurem de fixar-nos en els mitjans. Cal vetllar per no confondre els mitjans amb la finalitat. Saber que han d’aprendre els alumnes i com avaluar aquests aprenentatges.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que