Passa al contingut principal

INFLACIÓ D'ATENCIONS


MARE:  Pots creure què m’ha dit avui na Júlia? Que ha menjat un puré boníssim a ca l’àvia! Després ve a casa i els meus ni els vol tastar. 

PARE:  No t’ho prenguis malament. Saps que a ella li agrada anar a dinar amb ells. 

MARE:  Vols dir que no està a gust amb jo? És això? Què no tinc dret a gaudir d’ella? 

PARE: No siguis absurda. Estàs magnificant un simple comentari. 

MARE: No és un simple comentari. És com quan la tieta li va regalar aquell conte de les fades que li va agradar tant. Es passa hores i hores mirant-lo i en canvi els que li compro jo ni els mira. 




Moltes vegades, els adults, per ingenuïtat o sentiment de culpabilitat, per por a no donar-nos prou, cream un conflicte innecessari. Intentam aconseguir l'afecte i la predilecció dels nostres fills a qualsevol preu. Tal volta, qui fonamenta aquesta actitud és la manca de confiança en les nostres fortaleses i en l'estima del nen. La frase "es que prefereix anar amb tal que amb jo" no es mou a l'àmbit del món racional. Ni molt menys té una consideració positiva incondicional de cadascuna de les parts. La tendència és veure a l'altre com un competidor en l'estima de l'infant. I volem compensar les nostres absències amb materials que el comprin, que equilibrin l'estima cap al nostre favor. 

Aquesta mirada sol utilitzar l'infant com una peça, una possessió davant la que ens sorgeix el temor a que s'allunyi de nosaltres, o simplement prefereixi estar més amb algú altre, encara que sigui l'altra part de la parella. Aquesta actitud està legitimada per la "literatura". Està "normalitzat" aquest joc de gelosia i possessió. Es veu com un comportament impecable, regit per nobles intencions. Però poques vegades es veu com un desig excessiu de possessió. I aquest desig sol caure amb molta facilitat a una inflació de les atencions sobre l'infant: "Per què no li agrada berenar amb jo? Quina joguina li puc regalar que superi a la de l'àvia?..." 

Però és més, actualment, aquesta inflació ha superat les barreres de la família: Com puc superar l'aniversari que va muntar la mare d'en Carlets? Si ella ha dut dos pallassos, jo duré un mag i malabaristes... Volem compensar els nostres dubtes i les nostres desconfiances amb atencions materials i de volum desmesurat. 

Ignorem que la confiança i l'amor de les persones no és com un pastís, que si repartim ens quedem sense. El veiem com un bé material que s'esgota si el comparteixo. Tot el contrari, cal acceptar les preferències dels nostres fills o alumnes, els seus moments d'allunyar-se per estar amb algú altre. Cal trencar amb les dependències emocionals per no generar desequilibris perillosos. I quan més li ajudem a generar aquest vincles amb els altres, més l'ajudam a ell a ser feliç. L'estima no depèn de regals o objectes materials, ni és de menys qualitat perquè hem estat fora tot el dia i no hem pogut dur-lo al parc. Ja està bé de missatges culpabilitzadors! 

L'estima no es pot dosificar. Hem d'atendre a l'altre des de l'honestedat i el respecte. I no veure les seves predileccions com un atac o un conflicte. No per preferir el puré de l'àvia deixarà d'estimar-nos. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que