"No se trata solamente de defender a la escuela pública sino de transformarla, a veces profundamente, para que no sea más un lugar de fracaso para los niños… El derecho a la educación no es simplemente el derecho a ir a la escuela, es el derecho a la apropiación efectiva de los conocimientos; de conocimientos con sentido y no de simples informaciones, de conocimientos que permiten explicar el mundo; es el derecho a la actividad intelectual, a la expresión, a la imaginación y al arte; al dominio de su cuerpo, a la comprensión de su entorno natural y social, es el derecho a los referentes que permiten construir sus relaciones con el mundo, con los otros, consigo mismos."
Bernard Charlot (2008) al Fòrum Mundial d'Educació
Tothom sap que aquesta persona existeix i,
això no obstant, no en parla ningú. Tenim a les nostres aules molts infants que
necessiten una mirada inclusiva real, més enllà de les paraules rituals. L’escola
ha interioritzat la necessitat d'atendre a tots els nens al seu càrrec i ho
manifesta oralment, però en la pràctica les intervencions segueixen sent febles
i perd qualitat l'aprenentatge. Si l'escola reconeix la diversitat de la
seva població, de les seves problemàtiques, de les seves identitats, ha de garantir que, en finalitzar el
període d'obligatorietat de l'ensenyament formal, tots els alumnes puguin triar, en igualtat d'oportunitats i segons els
seus interessos i aptituds, el seu projecte de vida. Per desgràcia, sovint
aquest reconeixement queda entre els discursos docents i l'atenció a
l'aula que es gestiona. L'aula ha d'esdevenir un fòrum obert de debat i
negociació de concepcions i representacions de la realitat.
En el fons, tothom és responsable d’aquesta
situació de contradiccions. El que s’ha fet fins ara, fet està. No podem tornar
enrere i esborrar el passat. Cal llavors que ens organitzem per donar la cara. Li
devem aquesta mirada, perquè les faltes comeses fins ara no ens eximeixen dels
nostres deures cap a la seva persona. Cal la mirada que no els vegi des de la
seva discapacitat o les seves necessitats, sinó com a algú com tu i com jo: un
ésser amb les seves debilitats i les seves fortaleses. Es
comença per considerar la diversitat integrada no per nens mancats sinó per
nens amb dret a rebre una educació de qualitat i reinstal·lar la possibilitat
de desenvolupament educatiu.
Per a alguns, atendre la diversitat
consisteix a modificar el currículum per adaptar-lo (aparent i acríticament) a
les necessitats de l'alumnat: es redueix el nivell dels aprenentatges que s'han
d'assolir durant l'educació obligatòria, es disminueix la intensitat de treball
... però amb una finalitat ocupacional. En definitiva, s'instaura un currículum
amb escasses exigències, dirigit a reduir la possibilitat de conflicte (perquè
els tenim "ocupats"), però amb uns èxits acadèmics que difícilment
facilitaran als alumnes la superació de les situacions d'exclusió social en què
a sovint es troben immersos.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel teu comentari. M'ajuda a aprendre.