Passa al contingut principal

PROJECTES, ACTIVITAT I APRENENTATGE

“El ideal es que la especificación del currículum aliente una investigación y un programa de desarrollo personal por parte del profesor, mediante el cual éste aumente progresivamente la comprensión de su labor y perfeccione así su enseñanza” L. STENHOUSE, 1984


Una de les tendències que més atenció concita quan es parla d'adequar l'ensenyament a una societat de la informació és la metodologia de projectes. Però perquè sigui significativa i profunda no hem de veure-la com una metodologia que enfoca els continguts de sempre amb una dinàmica diferent. Comporta, necessàriament, un procés reflexiu que doni resposta amb sentit a una proposta curricular integrada i al desenvolupament de dinàmiques participatives. Per superar els vaivens de modes passatgeres o superficials cal una suficient base teoricopràctica d'intenció experimental.

Podem afirmar que el treball per projectes respon a un model que evoluciona i presenta un ventall extens de possibilitats. És tracta d’una manera de veure la vida a l’aula que s'eixampla i obre perspectives segons les revisions que la configuren, cada cop més sòlida i fonamentada. Crec que els projectes són una sòlida alternativa per a l’acció. El problema és la distància que solem trobar entre declaracions teòriques i experiències concretes. No són un mite pedagògic.

Sovint escoltem que els projectes són una metodologia activa. Crec que es tracta d’una paraula gastada, un espai comú poc definit, una paraula mantra. Per començar, què vol dir “estar actiu”? Què vol dir el seu contrari, un infant passiu? Quina és la millor manera d’estar actiu? Quina és la natura d’aquesta activitat activa?  Quan algú em parla de metodologies actives no puc evitar somriure per dins. Trobo tan poc definida la natura de l’activitat que es requereix per aprendre o de les situacions pedagògiques que susciten l’activitat, que de seguida em poso a la defensiva.

Una característica de “l’activitat” és el protagonisme de l’infant a l’hora de construir el seu aprenentatge. No es tracta tant de “dictar” els coneixements a l’infant, com de fer-li descobrir per ell mateix. En paraules de Jules Ferry (1880): “Es tracta d’excitar i de despertar l’espontaneïtat de l’infant per dirigir-la al seu desenvolupament normal, en lloc d’empresonar-la amb regles.” Tal volta també podem subratllar la fórmula d’ Aristòtil: “Un només sap realment allò que ha fet per sí mateix”.  

Aplicat a projectes, fer actiu a l’infant és convidar-lo a comprometre’s amb els seus aprenentatges i proposar-li una manera concreta de treballar. En resum, allò que fem és organitzar l’aula per a que l’alumne vagi més enllà de l’escolta i la memòria. Cerca que l’alumne posi en pràctica els seus coneixements, afavorint comprensió, implicació i assoliment.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que