“El ideal es que la especificación del currículum aliente una investigación y un programa de desarrollo personal por parte del profesor, mediante el cual éste aumente progresivamente la comprensión de su labor y perfeccione así su enseñanza” L. STENHOUSE, 1984
Una de les
tendències que més atenció concita quan es parla d'adequar l'ensenyament a una
societat de la informació és la metodologia de projectes. Però perquè sigui
significativa i profunda no hem de veure-la com una metodologia que enfoca els
continguts de sempre amb una dinàmica diferent. Comporta, necessàriament, un
procés reflexiu que doni resposta amb sentit a una proposta curricular
integrada i al desenvolupament de dinàmiques participatives. Per superar
els vaivens de modes passatgeres o superficials cal una suficient base
teoricopràctica d'intenció experimental.
Podem afirmar
que el treball per projectes respon a un model que evoluciona i presenta un
ventall extens de possibilitats. És tracta d’una manera de veure la vida a
l’aula que s'eixampla i obre perspectives segons les revisions
que la configuren, cada cop més sòlida i fonamentada. Crec que els projectes
són una sòlida alternativa per a l’acció. El problema és la distància que solem
trobar entre declaracions teòriques i experiències concretes. No són un mite
pedagògic.
Sovint
escoltem que els projectes són una metodologia activa. Crec que es tracta d’una
paraula gastada, un espai comú poc definit, una paraula mantra. Per començar,
què vol dir “estar actiu”? Què vol dir el seu contrari, un infant passiu? Quina
és la millor manera d’estar actiu? Quina és la natura d’aquesta activitat
activa? Quan algú em parla de metodologies actives no puc evitar somriure
per dins. Trobo tan poc definida la natura de l’activitat que es requereix per
aprendre o de les situacions pedagògiques que susciten l’activitat, que de
seguida em poso a la defensiva.
Una
característica de “l’activitat” és el protagonisme de l’infant a l’hora de
construir el seu aprenentatge. No es tracta tant de “dictar” els coneixements a
l’infant, com de fer-li descobrir per ell mateix. En paraules de Jules Ferry
(1880): “Es tracta d’excitar i de despertar l’espontaneïtat de l’infant per
dirigir-la al seu desenvolupament normal, en lloc d’empresonar-la amb regles.”
Tal volta també podem subratllar la fórmula d’ Aristòtil: “Un només sap
realment allò que ha fet per sí mateix”.
Aplicat
a projectes, fer actiu a l’infant és convidar-lo a comprometre’s amb els seus
aprenentatges i proposar-li una manera concreta de treballar. En resum, allò
que fem és organitzar l’aula per a que l’alumne vagi més enllà de l’escolta i
la memòria. Cerca que l’alumne posi en pràctica els seus coneixements,
afavorint comprensió, implicació i assoliment.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel teu comentari. M'ajuda a aprendre.