Passa al contingut principal

EL DISCURS DE L'ODI

Byung-Chul Han: «Hoy no se tortura, sino que se "postea" y se "tuitea"»

Vivim a una societat que viu dins la cultura de l'odi, on el discurs cau en visceralitats de destrucció. Els mitjans de comunicació influeixen al corrent de pensament i es converteixen en un medi potent per amplificar el discurs de l’odi de corrents de pensament. La manipulació de les opinions, la imposició de la mentida, la desqualificació, l’insult... s’han convertit en formes potents de relacionar-se. D’altra banda, l’extensió de l’ús de les xarxes socials ha amplificat aquest fenòmen, especialment entre els joves. És funció de les escoles i instituts desactivar el discurs de l’odi incorporant continguts i estratègies per a que els nostres alumnes tinguin eines per identificar-ho, denunciar-ho i contrarestar-ho.
Voldria fer esment a les paraules de Maslow,
«Puesto que esta naturaleza interna es buena o neutral y no mala, es mucho más conveniente sacarla a la luz y cultivarla que intentar ahogarla. Si se le permite que actúe como principio rector de nuestra vida; nos desarrollaremos saludable, provechosa y felizmente... Esta naturaleza no es fuerte, dominante e inequívoca como el instinto lo es en los animales. Es débil, delicada, sutil y fácilmente derrotada por los hábitos, presiones sociales y las actitudes erróneas a su respecto.» 

A. MASLOW,  El hombre autorrealizado. Barcelona: Kairós, 1983, p. 30.

Des del sistema educatiu podem combatre els estereotips, els prejudicis i els comportaments de discriminació cap a les persones. D’altra banda, es fa evident la necessitat d’educar en el pensament crític per superar la manipulació informativa. Si bé, és cert que les tipologies de violència i les seves manifestacions no formen part del currículum escolar, si que hem de preparar als nostres alumnes per a la vida. I aquesta preparació inclou principalment el saber ser i el saber estar. Ens hem de preocupar a establir les condicions necessàries i suficients per promoure el desplegament d'una actitud positiva en les persones.



El fenomen de la posveritat és una forma sibil·lina de manipulació a la què estem exposats, especialment els nostres joves. Per a això, cal ensenyar-los a descobrir la intencionalitat dels missatges de tot tipus i de les seves conseqüències. Hem d'intentar que desenvolupin un pensament crític capaç de diferenciar fets d'opinions. Un pensament que els porti a identificar fonts, qui proporciana la informació i amb quina intenció. Capaços de contrastar amb diferents fonts i comprovar la fiabilitat de les dades i les raons que els sustenten. En definitiva, evitar manipulacions que els portin a engrossir el llenguatge de l'odi.


Encaixar la diferència pot fet por i genera distància, una prevenció que es manifesta per allò que desconeixem i que ens resulta estrany. La nostra cultura i la història no ens ho han posat fàcil, però malgrat les resistències, vèncer aquesta prevenció davant del que és diferent i desconegut no és només una qüestió de curiositat sinó que representa una voluntat pel coneixement i la intel·ligència. Tant important és fomentar la pràctica cap al respecte- més que no pas la tolerància- com persistir en l'educació cap al coneixement dels drets i les obligacions que tenen les persones lliures en una societat justa i democràtica. És dins d'aquest marc que els drets, els anhels, les emocions i els desitjos de les persones estan representats de manera digna i honorable. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que