Passa al contingut principal

QUÈ VOL DIR FER UNA ASSEMBLEA?

“Aprender es difícil y siempre requiere correr un riesgo, dar un salto hacia lo desconocido (…) y el fracaso siempre puede llegar”.
Philippe Meirieu

Una de les practiques més  populars a les aules és l’assemblea. L’assemblea s’ha convertit a molts de centres i de pràctiques en un element de participació essencial, com a font d’aprenentatge. Amb l’’assemblea es vol promoure, entre d’altres aspectes, la participació, l’esperit crític, la idea de pertinença a una col·lectivitat i la vivència engrescadora del dia a dia del treball escolar. Però, realment ho aconseguim?  
Tal volta necessitem veure quin concepte d’assemblea tenim. Entenem per assemblea d’aula la reunió del grup classe en què els infants prenen la paraula per tractar temàtiques del seu interès. Des d’aquesta definició qualsevol conversa pot ser suficient, però no ho és tot per obtenir una bona assemblea. La naturalesa del contingut d'una assemblea és de difícil definició, però no és allò que defineix una bona assemblea.

Tampoc hi crec en marcar un temps dins l’horari per realitzar una assemblea: tots els dilluns en arribar farem una assemblea per parlar d’allò que hem fet al cap de setmana. Crec que no es tracta de posar dins l’horari, tot i que pot ajudar a sistematitzar-la. Sinó més bé de ser flexible i veure quan es fa necessària i tenir la llibertat de fer-la. Pel què fa a l’espai, si que considero necessaris un seguit de condicions com la comoditat, la tranquil·litat  o la visibilitat directa de tots els participants. Però no crec necessari crear un espai concret per a realitzar-les.


Però aquest no és el motiu que em duu a reflexionar sobre les assemblees. Intento anar més enllà. Em preocupa l’essència, la profunditat de les assemblees. L’assemblea ens ha de moure, ens ha d’ajudar a construir idees, una narració de les nostres vivències, una reflexió conjunta... Ha de ser una experiència viva. A continuació un deixo quins són els elements imprescindibles pe a fer una bona assemblea.  

Aquesta manera d'entendre les assemblees ens duu a plantejar-nos el nostre paper com a tutors.

- Estructurar l’assemblea
- Demostrar empatia, oferir seguretat. 
- Donar un significat personal a les experiències/intervencions/aportacions.
- Potenciar la reflexió a les discussions. 
- Estar ell mateix disposat a i ser apte per a reflexionar sobre les seves pròpies idees. 
- Raonar les pròpies consideracions, decisions i accions. 
- Desenvolupar i concretar continguts.
- Fomentar la comparança o el contrast.
- Crear 'conflictes cognitius' en el grup perquè els participants es vegin obligats a buscar junts una solució i per tant emprendre processos de reflexió.

Algunes estratègies d'actuació i estratègies discursives que poden ser útils:

 - Retornar les preguntes i declaracions al grup sencer. 
- Dirigir l'atenció cap a elements importants i d'aquesta manera ressaltar signes determinants. 
- Resumir les idees que han sorgit en el grup i fer que els aprenents comprovin si el resum realment correspon a l'essència dels temes de discussió més importants. (Per a això és essencial respectar les formulacions dels aprenents.) 
- Demanar als aprenents que es fixin com a objectiu fer una ordenació o classificació per categoria d'una compilació de les idees sorgides, de manera que siguin ells qui posin ordre al caos creatiu. 
- Incentivar a reflexionar i discutir sobre el que ha ocorregut en el grup durant una determinada activitat. 
- Incentivar l'aprenent a completar les idees o interpretacions dels altres companys del grup. 
- Motivar a verbalizar les seves accions, els seus sentiments, els seus pensaments i els seus desitjos i mentrestant, sempre de nou, reformular els pensaments dels aprenents per a assegurar la comprensió.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

POR ISIS

Esta noche no hay sirenas cantando. He bajado a la playa tal y cómo hicimos hace un año, con una botella de cava en la mano y la toalla en la otra. He venido a refugiarme en el silencio de nuestra cala y en la fugaz lucidez de la luna. No me malinterpretes. La nostalgia se me pasará y me daré una nueva oportunidad. Necesitaba volver a nuestra última noche. Seguro que la recuerdas. Estuve toda la semana insistiéndote en tener una velada romántica en la playa. Tu y yo a solas. “Quiero bañarme con la luna.”. Intentaste posponerlo, pero al final cediste. Aquí me tienes hoy, en la misma roca, sentada y brindando a la vida. El mismo brindis de aquella noche: “Por Isis”.  Pensé varias veces en huir. Pero siempre te encargaste de hacerme ver lo débil que era. Aquella frase… ¿Cómo era?… Aquella en la que me decías que era una fracasada y que no tenía dónde ir… Simplemente me harté de padecer la torpeza de tus golpes, de vivir con un marido pésimo y colérico al que los amigos idolatraban. L

Matemàtiques per a una vida quotidiana

"Competència matemàtica: l'habilitat d'entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important" Mogens Niss.   Des de fa dècades, la sensibilitat per apropar la formació matemàtica a la vida real ha rebut un especial desenvolupament, cobrant una gran importància. Però aquesta "matemàtica per a la vida" no és una simple reducció a l'alfabetització numèrica. Hi ha múltiples tasques tant o més elementals que aquesta alfabetització: cobrar i pagar, entendre un rebut de la llum, mirar i interpretar gràfics en un diari, interpretar un percentatge de rebaixa .... i que han de ser assumides com un punt de partida, no com a conseqüencia de l'alfabetització. Quan parlem de matemàtiques per a la vida ho fem partint de l'alfabetització quantitativa i de la superació del anumerisme, plantejant objectius matemàtics ambiciosos. Hi ha una sèrie d'a

DEL JO AL NOSLTRES: Ser temps en el temps

Si hi ha alguna cosa que hem descobert amb el confinament és que disposem de tot el temps del món. Estem fets de temps que passa. A les nostres reflexions veiem el sorgiment d’una nova percepció temporal que estava erosionant la memòria. La velocitat amb la què passaven les coses ens obligava a viure una mena d’amnèsia. A les converses entre docents és recurrent el debat sobre la gestió que fem del nostre temps. Un tret comú era la falta de narrativitat a les nostres vides, amb un temps viscut com una successió de llambregades sense connexió entre sí. La concepció temporal que predomina és com una pàgina web d’scroll infinit (com si es tractés de Twitter o d’instagram). Un cicle interminable en constant acceleració. Sense records, sense relacions entre els fets no existeix la possibilitat de construir cap futur comú.  Però com deia, el confinament ens ha fet descobrir que disposem de tot el temps del món. Pensàvem que ens faltava temps quan, de fet, el temps és l'única cosa que