Aquesta semana vaig descubrir la sèrie Teachers. Es tracta d'una sèrie nord-americana de comèdia, basada en un web sèrie, sobre la quotidianitat de sis mestres de primària que no tenen les idees clares en absolut. Des de negar-se a llegir contes de fades, perquè "de vegades el Príncep Blau vol sortir amb altres persones" fins barallar-se per aconseguir lligar amb un pare atractiu, són algunes de les situacions que se'ns presenten. En un moment determinat, una de les mestres, amb una crisi sobre la seva finalitat i rol docent, es planta davant del mirall del bany i busca els seus referents educatius.
Aquesta escena, des de la seva ironia ens acosta o ens mostra un problema de més profunditat del que pugui semblar: La identitat de l'educador. Preguntar per la identitat de l'educador és plantejar el problema del sentit de la seva activitat, presenta una "articulació" del seu sentit.
Actualment, l'educació té molts fronts oberts. No obstant això, quan parlo amb companys apareix una preocupació comuna: l'adaptació als nous canvis socials. Una constant del discurs educatiu és aquesta adaptació o "reforma" instal·lada a l'horitzó educatiu, com a conseqüència de la crisi. En el punt de mira de les propostes de reforma es troba l'educador. Segons una visió superficial, diem que la societat necessita un model nou de professional ajustat a la nova societat. Però crec que es tracta d'una necessitat més profunda. Una reforma radical del sistema educatiu comporta la reconstrucció de la identitat de l'educador.
La identitat està composta pels referents de valor que constitueix l'activitat docent. Sense ells, l'acció educativa perd la raó de ser, es troba desorientada, perd l'eix, que delimita el seu espai i que marca el nord. El docent ha perdut el rumb, està desorientat, perquè ha oblidat els eixos essencials que donen sentit a la seva professió. La identitat de l'educador ha desaparegut del discurs pedagògic actual. Educar implica estar ja "compromès" amb un model d'home i amb un model de societat. I aquí els referents es fan necessaris.
Per reconstruir la identitat docent necessitem del discurs dels grans pensadors de l'educació. Com s'han enfrontat els grans pedagogs al problema de l'educació? Han conegut i construït allò en què consisteix l'educació. Però no en tenim prou amb la història. Per si sola la història de l'educació no il·lumina, si no hi ha una altra condició: l'obertura a la realitat. El contacte directe amb la mateixa realitat educativa ens ajudarà a resoldre l'avenc que separa idea i realitat.
La identitat docent ha de sorgir després d'un llarg recorregut d'anada i vinguda entre la mateixa vida i l'estudi dels grans pedagogs de la història de la humanitat.
Per reconstruir la identitat docent necessitem del discurs dels grans pensadors de l'educació. Com s'han enfrontat els grans pedagogs al problema de l'educació? Han conegut i construït allò en què consisteix l'educació. Però no en tenim prou amb la història. Per si sola la història de l'educació no il·lumina, si no hi ha una altra condició: l'obertura a la realitat. El contacte directe amb la mateixa realitat educativa ens ajudarà a resoldre l'avenc que separa idea i realitat.
La identitat docent ha de sorgir després d'un llarg recorregut d'anada i vinguda entre la mateixa vida i l'estudi dels grans pedagogs de la història de la humanitat.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel teu comentari. M'ajuda a aprendre.